به نام خداوند رنگین کمان

 سلام به آموزش بازی اعداد در اسکرچ خوش آمدید.امروز قراره باهم بازی ترتیب اعداد رو طراحی کنیم. همینطور که از اسم بازی معلومه، قراره امروز بازی رو طوری طراحی کنیم که کاربر اگر میخواد از مرحله های بازی عبور کنه و امتیاز بگیره باید اعداد رو از کوچک به بزرگ مرتب کنه و در غیر این صورت بازی رو ببازه.

به این شکل که در ویدیو میبینید:

فهرست مطالب

1- طراحی کاراکتر های بازی

در قدم اول باید 3 تا شکلک طراحی کنیم. شکلک1، شکلک 2 و شکلک 3. طراحی شکلک و اعداد و بقیه موارد بازی مثل پس زمینه بازی بستگی به سلیقه شما داره.

ترتیب اعداد

اگه دوست دارید طراحی های قشنگ تری داشته باشید براتون کلی شکلک جالب آماده کردم و در جعبه ابزار اسکرچ گذاشتم

لپتاپ - برنامه نویسی

اگه دوست داری آموزش ساخت این بازی رو به صورت ویدیویی ببینی میتونی اپلیکیشن مدرسه برنامه نویسان رو دانلود کنی و هم آموزش این بازی رو ببینی و هم این بازی رو تست کنی، دانلود اپلیکیشن :

من رو در اینستاگرام و یا ایتا دنبال کنید:

2- کدنویسی مرحله اول بازی

بعد از اینکه شکلک ها با اعداد داخلش رو طراحی کردیم، باید بریم سراغ کدنویسی اون‌ها. ما می‌خوایم بازیمون طوری طراحی بشه که وقتی کاربر ‌روی عدد ها به ترتیب و درست کلیک می کنه، و به مرحله بعد بره و اگر اشتباه بگه ببازه.

در ابتدا ما باید به همه ی شکلک ها دستور بدیم که وقتی پرچم سبز کلیک شد ظاهر بشن و همزمان به یک مکان تصادفی برن:

بعد باید کاری کنیم که وقتی روی کاراکتر ها کلیک می‌کنیم حذف بشن پس از دستور وقتی این شکلک کلیک شد_پنهان شو استفاده میکنیم:

کد پنهان شو

تا اینجای کار وقتی کاربر روی هر شکلکی کلیک می‌کنه حذف میشه اما ترتیبی داخلش رعایت نمی‌شه، در حالی که ما می‌خوایم کاربر اعداد رو به ترتیب از کوچک به بزرگ انتخاب کنه. برای این کار ما به یک متغیر نیاز داریم که با کمک اون دستوراتی بنویسیم که وقتی کاربر روی شکلک‌ها کلیک می‌کنه، بازی تشخیص بده که آیا انتخاب کاربر درست بوده یا نه.

اگر کار با متغیر بلد نیستی پیشنهاد میکنم اول قسمت متغیر در اسکرچ رو ببینی بعد بیایی ادامه این بازی رو تکمیل کنی.

ما انتظار داریم کاربر عدد ها رو از کوچک به بزرگ به ترتیب حذف کنه. به عنوان مثال اگر عدد های ما ۱ و ۲ و ۳ باشه بازی باید تشخیص بده که اولین انتخاب کاربر عدد ۱ باشه، بعدش ۲ و بعدش ۳.

برای این کار ما یک متغیر تعریف می‌کنیم اسمش رو میذاریم عدد فعلی. در بخش کدنویسی شکلک اول مثل شکل مقابل دستور عدد فعلی برابر ۱ شود را وارد میکنیم

عدد فعلی
برنامه نویس

 با کمک متغیر عدد فعلی میخواهیم ببینم که وقتی روی یه شکلک کلیک میشه آیا نوبت کلیک شدن اون شکلک است یا نه. ولی چه طوری میشه این کار رو کرد؟ فرض کنید کدی نوشته باشیم که وقتی متغیر عدد فعلی برابر یک باشه یعنی باید روی شکلک یک کلیک بشه و وقتی عدد فعلی برابر دو باشه یعنی باید روی شکلک دو کلیک بشه. با این ذهنیت ادامه آموزش رو ببینید

3- کدنویسی مرحله اول بازی

در این قسمت برای شکلک 1 میخواهیم دستوری بنویسیم که اگه روی این شکلک کلیک شد این شکلک پنهان بشه و به عدد فعلی یکی اضافه بشه و در غیر این صورت بگه باختی. پس دستورش رو به این صورت کامل میکنیم:

وقتی این شکلک کلیک شد، اگر مقدار عدد فعلی برابر 1 بود_ پنهان شو_ یکی به مقدار عدد فعلی اضافه کن، وگرنه بگو باختی.

 

تغییر عدد فعلی

حالا همین کار رو برای شکلک 2 هم انجام میدیم. با این تفاوت که اگه عدد فعلی برابر 2 بود پنهان بشه.  پس باید در بخش کد نویسی شکلک دوم بنویسیم که وقتی این شکلک کلیک شد، اگر مقدار عدد فعلی برابر 2 بود_ پنهان شو_ یکی به مقدار عدد فعلی اضافه کن، وگرنه بگو باختی

عدد فعلی2

و درنهایت همین دستورات رو برای شکلک 3 هم مینویسیم.

عدد فعلی3

4- کد نویسی مرحله دوم بازی

تا اینجای کار ما مرحله اول رو طراحی کردیم.برای اینکه بازی ما جذاب تر باشه میتونیم مراحل بیشتری اضافه کنیم. درمرحله اول ما از اعداد 1 و 2 و 3 استفاده کردیم و در مرحله دوم کمی بازی رو سخت تر میکنیم و از اعداد 10 و 11 و 12 استفاده کنیم. مرحله دوم هم مثل مرحله اول طراحی میشه و نیازی به کد نویسی دوباره نیست. برای طراحی مرحله دوم فقط کافیه که از حالت جدی استفاده کنیم و یه تغییرات جزیی به کدها میدیم. پس فعلا بیایید و برای هر شکلک حالت جدید طراحی کنید.

حالت1

مهم: دقت کنید که عدد 10 در شکلک 1، عدد 11 در شکلک 2 و عدد 12 در شکلک 3 قرار بدید. برای مراحل بعدی هم این نکته رو رعایت کنید. و اعداد به ترتیب از کوچک به بزرگ در شکلک1، شکلک 2 و شکلک 3 قرار بگیرن.

وقتی شما حالتهای جدید به شکلکهاتون اضافه می‌کنید و روی پرچم سبز کلیک میکنید ممکنه بازیتون درست کار نکنه. چون دیگه شکلکهای شما روی حالت اول نیستن.

برای حل این مشکل ما باید از دستور تغییر حالت به حالت۱ استفاده کنیم و اون رو داخل هر سه شکلک 1 و 2 و 3 قرار بدیم:

تغییر حالت

تا اینجای کار ما مرحله یک رو طراحی کردیم و حالتهای مرحله دوم رو هم طراحی کردیم ولی وقتی که بازی رو شروع میکنیم و روی اعداد 1 و 2 و 3 کلیک میکنیم به مرحله دوم نمیره، چون ما برای مرحله دوم کد نویسی نکردیم. کِی باید بریم مرحله 2؟ وقتی شکلک 3 کلیک شد. این کار با کمک پخش سراسری باید انجام بشه. چون ما نیاز داریم هم به شکلک 3 بگیم بره حالت بعدی (مرحله بعدی) و هم شکلک 1 و 2.  پس باید داخل شکلک سوم دستور پخش سراسری قرار بدیم و براش یک اسم بزاریم. مثلا برو مرحله بعد:

بخش سراسری

در ادامه برای اینکه اعداد 10 و 11 و 12 ظاهر بشن باید در هر سه شکلک دستور وقتی برو به مرحله بعد را دریافت کردم_حالت بعدی_ظاهر شو_برو به مکان تصادفی قرار بدیم:

کد مرحله بعد

حالا اگر بازیمون رو اجرا کنیم مرحله دوم به درستی اجرا میشه اما وقتی که کاربر اعداد 10 و 11 و 12 رو به ترتیب میخواد حذف کنه بازی بهش اخطار میده و میگه که باختی!

قبل اینکه دلیلش رو بهت بگم دوست دارم اول این مورد رو تست کنی و بعد به این فکر کنی که چرا به اشتباه میگه باختی؟

دلیل این اتفاق در دستورات شکل سوم هست.

 در شکلک سوم ما گفتیم اگر مقدار عدد فعلی برابر 3 بود پنهان بشه و یکی به مقدارش اضافه بشه.در این حالت وقتی به مرحله دوم میریم مقدار عدد فعلی برابر 4 میشه درحالی که همینطور که میدونید اعداد 10 و 11 و 12 همون حالت دومِ اعداد 1 و 2 و 3 هستن پس وقتی ما عدد 10 رو روی صفحه میبینیم در واقع با دستور شکلک 1 نوشته شده و نمایش داده میشه. از طرفی ما در شکلک 1  نوشتیم اگر مقدار عدد فعلی برابر 1 بود پنهان شو و یکی به مقدار عدد فعلی اضافه کن.

تو این حالت اگر ما مرحله دو باشیم مقدار عدد فعلی برابر ۴ هست نه ۱،پس باید کاری کنیم که وقتی مرحله 1 تموم شد، مقدار عدد فعلی دوباره برابر 1 بشه.

برای این کار در دستورات شکلک 3 که اخرین شکلک مرحله اول هست باید بجای دستورتغییر عدد فعلی به اندازه 1 از دستور عدد فعلی برابر ۱ شود استفاده کن

کد آخر

حالا اگر بازی رو تست کنیم بازی به درستی اجرا میشه ولی به دلیل اینکه ما دوتا مرحله بیشتر طراحی نکردیم اگر مرحله دوم رو تمام کنیم بازی دوباره به مرحله اول برمیگرده.

 برای اینکه بازی جذاب تر بشه میتونیم مراحل بیشتری طراحی کنیم و بازی رو به مرور سخت تر کنیم.

یک نکته:

 همونطور که میدونید ما برای اینکه مراحل بیشتری طراحی کنیم برای سه تا شکلک هامون دستوراتی نوشتیم و برای مراحل بعد از همون دستورات با همون شکلک ها استفاده کردیم و فقط اعداد داخل شکلک هارو تغییر دادیم که این کار با استفاده از حالت ها انجام شد.

پس بازی ما فقط میتونه تشخیص بده که کاربر باید به ترتیب شکلک اول و بعد دوم و بعد سوم رو حذف کنه و در غیر این صورت به کاربر بگه باختی و بازی نمیتونه تشخیص بده از نظر ریاضی کدوم عدد داخل شکلکمون از همه بزرگتر یا کوچیک تره.

پس طبیعیه که داخل مراحل بعدی، هر عدد،عبارت یا هر معادله ریاضی دیگه ای که داخل شکلک ها بزاریم اگر کاربر به ترتیب در ابتدا شکلک اول و بعد دوم و بعد سوم رو حذف کنه بازی اجرا میشه و از نظر ریاضی نمیتونه عدد درست رو تشخیص بده.

پس ما باید حواسمون باشه که اعداد رو به صورت صحیح و به ترتیب درست داخل شکلک ها قرار بدیم.

امروز باهم بازی ترتیب اعداد رو طراحی کردیم.حتما طبق آموزش پیش برید و بازی رو طراحی کنید و از این بازی لذت ببرید.

بانک ایده

 ویدیوی آموزشی این قسمت رو میتونی در اپلیکیشن تماشا کنی. در ادامه چند تا ایده قشنگ برای ساخت بازی های جدید بهتون میدم:

1- یه بازی جالب با موضوع زبان انگلیسی! شما میتونید چند تا کلمه انگلیسی در مراحل مختلف بازیتون به عنوان جواب در نظر بگیرید. مثلا در مرحله اول جواب cat (به معنی گربه) باشه و  تو مرحله اول شکلک1 حرف c باشه، شکلک 2 حرف a و شکلک 3 حرف t. پس کاربر باید به ترتیب روی c بعدش a و در نهایت t کلیک کنه. در مرحله دوم یه کلمه دیگه رو انتخاب میکنید و اینجوری سطح زبان کاربر رو به چالش می‌کشید.

2- ایده قبل رو میتونید روی موضوعات دیگر هم امتحان کنید. یک قلم کاغذ بردارید و هر چیزی که به ذهنتون میرسه رو بنویسید. به صورت ویژه سعی کنید روی درسهای مدرسه امتحان کنید. شاید اولش سخت باشه ولی حتما ایده های جالبی پیدا میکنید. از بین ایده هایی که روی کاغذ نوشتید یکیش رو انتخاب کنید و بازیش رو درست کنید

 3- میتونیم پس زمینه بازی رو به شکل های مختلف طراحی کنید تا بازی جذاب تر بشه. مثلا کاری کنید که شکلک ها فقط روی یک محیط مثل تخته ظاهر بشن و یک محیط شبیه کلاس ایجاد کنید با معلم و دانش آموزان. اگر مراحل رو درست رد کنیم اونها مارو تشویق کنن و در غیر این صورت ما رو مسخره کنن!

4- میتونید مراحل بازی رو سخت تر کنیم، مثلا درمرحله 6 به کاربر بگیم به جای اینکه از کوچک به بزرگ حذف کنه، از بزرگ به کوچک حذف کنه.

5-برای بازی صدا بذارید تا بازی جذاب تر بشه. یا تایمر اضافه کنید.

سوال

ممنون که تا اینجا همراه من بودید. اگر از محتوای آموزش سوالی دارید در قسمت نظرات سوالتتون رو بپرسید. حتما سوالات شما رو میخونم و بهشون جواب میدم. اگر هم فکر میکنید این مقاله برای دوستانتون مفیده، باهاشون به اشتراک بذارید.