با توجه به روند صعودی بازار بورس از ابتدای سال افراد زیادی تمایل پیدا کرده‌اند که سرمایه مازادشان را وارد بورس کنند، به طوری که اکثر کارگزاری‌ها پر شده است از افرادی که می‌خواهند کد بورسی دریافت کنند. در این نوشته سعی می‌کنم نحوه شروع سرمایه‌گذاری در بورس را شرح دهم و نقشه راهی مناسب برای موفقیت در این زمینه ترسیم کنم.

قدم اول – دریافت کد معاملاتی (کد بورسی)

کد بورسی نشان‌دهنده هویت شما در بورس است. برای دریافت کد بورسی نیاز است که از طریق یکی از کارگزاری ها اقدام کنید. کارگزاریهای زیادی برای انتخاب وجود دارند که شما می‌توانید رتبه‌بندی این کارگزاریها را در این لینک مشاهده کنید. ثبت نام در اکثر کارگزاریها به صورت اینترنتی است و در گام آخر برای تحویل مدارک باید به یکی از شعب آن کارگزاری مراجعه کنید. پیدا کردن لینک کارگزاریها هم چندان سخت نیست. مثلا اگر میخواهید در کارگزاری مفید ثبت نام کنید در گوگل سرچ کنید “افتتاح حساب در کارگزاری مفید”. مراحل گام به گام ثبت نام در سایت کارگزاری وجود دارد و مشکلی برای ثبت نام نخواهید داشت.

قدم دوم- یادگیری مفاهیم و قوانین بورس

وقتی وارد بورس می‌شوید آنقدر اصطلاحات و کلمات جدید می‌بینید که ممکن است در نگاه اول دچار ترس و ناامیدی شوید. حق هم دارید! قرار است سرمایه‌ای وارد بازار کنید و اگر شناخت کافی در این زمینه نداشته باشید می‌تواند منجر به از دست رفتن سرمایه‌تان شود. سایت خانه سرمایه در این لینک خلاصه 28 کتاب کاربردی در زمینه بورس را آماده کرده است که خواندنشان خالی از لطف نیست. از بین این کتابها، خلاصه کتاب “مفاهیم اولیه بورس به زبان ساده “می‌تواند در یادگیری مفاهیم و قوانین بورس به شما کمک کند. ممکن است بعضی از اصطلاحات و توضیحاتی که ارائه شده برای شما گنگ باشد ولی نگران نباشید. قرار نیست این اصطلاحات را یکجا یاد بگیرید. لینک این کتاب را بوکمارک کنید و هر جا که این اصطلاحات را شنیدید به این لینک مراجعه کنید و معنی آن را بخوانید. همچنین از بین سایر کتابها، خلاصه کتاب “چگونه در بورس دو میلیون دلار بدست آوردم” نوشته نیکلاس دارواس بسیار آموزنده است. هر چند اگر بتوانید کتاب را به صورت کامل مطالعه کنید دید بهتری نسبت به بازار بورس پیدا می‌کنید.

قدم سوم : یادگیری نحوه تحلیل و انجام معاملات

این نکته را در نظر داشته باشید که هیچکس دلسوزانه‌تر از شما نمی‌تواند برای سرمایه‌تان تصمیم بگیرد. هر چقدر هم اطراف شما پر باشد از متخصصین بورس که به شما سیگنال خرید سهام ارزنده را بدهد باز هم نیاز دارید که از روی دانش خودتان دست به خرید و فروش بزنید. پس یادگیری مفاهیم بورس را در اولویت کارتان قرار دهید. چیزهای زیادی هست که باید یاد بگیرید: تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلوخوانی.
در این نوشته قصد آموزش مفاهیم بورس را نداریم ولی اگر به بورس علاقه‌مند شدید آموزشهای بورس را دنبال کنید: کلیک کنید

هیچ‌کس دلسوزانه‌تر از شما نمی‌تواند برای سرمایه‌تان تصمیم بگیرد. بهترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری روی خودتان است

سخن پایانی و چند توصیه:

  • اگر شما با این ذهنیت وارد بورس شدید که با خرید و فروش سهام در بورس خیلی سریع پولدار خواهید شد، خیلی زود در این بازار با مشکل مواجه خواهید شد. این ذهنیت در نحوه معاملات شما اثر می‌گذارد و در نهایت منجر به اشتباهات ناخواسته و تصمیم گیری های احساسی شما می شود و چیزی جز زیان برای شما نخواهد داشت.
  • شما می‌توانید در تالار مجازی بورس به صورت مجازی به خرید و فروش سهام بپردازید و از این طریق دانش خود را افزایش دهید. از خرید عرضه اولیه‌ها نیز غافل نشوید. این لینک اطلاعات خوبی در زمینه عرضه اولیه به شما می‌دهد: کلیک کنید.
  • یک دفترچه برای ثبت معاملاتتان در بورس تهیه کنید. هر آنچه که هنگام خرید و فروش در ذهنتان است و یا درسهایی که از آن می‌گیرید را در آن یادداشت کنید. این کار باعث می شود که تجربه ای که شما می خواهید ظرف مدت ۷ – ۸ سال در بورس به دست آورید با ۱ سال یا ۲ سال کار کردن به دست آورید و به مجموعه ای از معیارهای درست برای سرمایه گذاری دست یابید. این نکته در نظر داشته باشید که هر فردی مدل معاملاتی شخصی خودش را دارد و شما این کار بهتر می‌توانید به این مدل دست یابید