اگر شما تا به حال تجربه یادگیری برنامه نویسی نداشته باشید احتمالا در مواجه به افرادی که شما را ترغیب به یادگیری برنامه نویسی میکنند این سوال را خواهید پرسید: چرا باید برنامه نویسی یاد بگیرم؟ من در این نوشته به صورت مختصر در مورد این موضوع صحبت میکنم و به شما خواهم گفت که چرا یادگیری برنامه نویسی می‌تواند برای شما ( و اگر صاحب فرزند هستید برای فرزندانتان) ضروری باشد.

چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟

من به این سوال با دو رویکرد متفاوت پاسخ خواهم داد:

برنامه نویسی در خدمت یادگیری برنامه نویسی

 

یک جواب سر راست به این سوال این است که شما با یادگیری برنامه نویسی میتوانید طراح سایت  شوید، اپلیکیشنهای موبایل بنویسید و یا نرم افزارهای تحت ویندوز و لینوکس طراحی  کنید. یعنی شما برنامه نویسی را یاد میگیرید که بتوانید با استفاده از برنامه نویسی به درآمد زایی برسید و یانرم افزارهای دلخواه خودتان را طراحی کنید. وقتی به دور و بر خودتان نگاه میکنید میبینید که شما در طول روز با نرم افزارهایی مثل اینستاگرام ، واتس اپ تلگرام، اپلیکیشنهای خرید آنلاین و .. کار میکنید. وقتی پشت همه این نرم افزارها برنامه نویسانی وجود دارند که این نرم افزارها را پیاده سازی کردند چرا شما یکی از آنها نباشید؟

2- برنامه نویسی در خدمت یادگیری مهارتهای مختلف

این رویکرد به کمی توضیح نیاز دارد و به نظر من رویکرد جذاب تری نسبت به رویکرد قبلی است. برای شفاف شدن موضوع بحثم را با یک سوال شروع میکنم. وقتی شما اول دبستان بودید و الفبای فارسی را یاد میگرفتید آیا با این دید به شما آموزش میدادند که قرار است شما در آینده نویسنده و یا شعر شوید؟ قطعا نه! شما این مهارت را یاد گرفتید که بتوانید کارهای روزمره خود را انجام دهید، با دوستانتان در ارتباط باشید و …

شما در یادگیری برنامه نویسی هم میتوانید چنین رویکردی داشته باشید. یعنی شما برنامه نویسی را برای مهارتهایی که در آن می‌توانید به دست بیاورید یاد میگیرید.
در برنامه نویسی میتوانید مهارت های ارزشمندی کسب کنید که در ادامه به صورت مختصر چند مهارت مهم را برای شما توضیح خواهم داد:

1- توانایی حل مساله:

مهترین مهارتی که شما در برنامه نویسی به دست می‌آورید توانایی حل مساله است. یعنی شما یاد خواهید گرفت  که در مواجهه با یک مساله چطور فکر کنید، برای مساله راه حل پیدا کنید و در نهایت روش حل آن مساله را پیاده سازی کنید.

2- رشد خلاقیت

در برنامه نویسی شما با سوالات و پروژه های زیادی روبرو می‌شوید که برای حل هر کدام از آنها روشهای متفاوتی میتوان پیاده سازی کرد. در برنامه نویسی ذهن شما درگیر فقط یک روش کلاسیک نمی‌شود و شما میتوانید با ایده ها و روش های متفاوت یک مساله را پیاده سازی کنید. علاوه بر این با توجه به اینکه یک ابزار مناسب در اختیار دارید هر ایده ای که در ذهن دارید را میتوانید پیاده سازی کنید (بازی، نرم افزار و …) و همین موضوع به رشد خلاقیت شما کمک زیادی می‌کند

3- افزایش اعتماد به نفس

یکی از دلچسب‌ترین مهارتهایی که در برنامه نویسی کسب میکنید افزایش اعتماد به نفس است. اگر در اطرافیانتان برنامه نویس سراغ دارید (منظور من از برنامه نویسی کسی که فقط یک ترم برنامه نویسی پاس کرده است نیست! منظور من فردی است که به برنامه نویسی علاقه دارد و برای یادگیری برنامه نویسی وقت میگذارد) احتمالا او را فردی میشناسید که برنامه نویسی بلد است، آشنایی نسبی با فوتوشاپ دارد و با نرم افزارهای زیادی کار کرده است که ممکن است شما تا به حال اسم آنها را نشنیده باشید. به نظرتان دلیل اینکه برنامه نویسان به نرم افزارهای زیادی مسلط هستند چیست؟ دلیل آن میتوان اعتماد به نفس باشد. شما وقتی به یک زبان برنامه نویسی مسلط می‌شوید یادگیری هر زبان برنامه نویسی برای شما آسان می‌شود. پس حق دارید که با خودتان بگویید من برنامه نویسی بلدم یادگیری فوتوشاپ گه پیچیدگی زیادی ندارد (در نظر داشته باشید که منظور من این نیست که فوتوشاپ را می شود در چند ساعت یاد گرفت، خیر! ولی شما به این اعتماد به نفس رسیده اید که با خود میگویید من برنامه نویسی را با الگوریتمهای پشت آن یاد گرفتم، پس فوتوشاپ هم میتوانم یاد بگیرم)

 

4- سخت کوشی

 اگر با هر برنامه نویسی در مورد تجربیاتشان صحبت کنید احتمالا در یکی از خاطراتشان به شما خواهند گفت که در یکی از پروژه هایشان مثلا 12 ساعت در روز یا بیشتر کدنویسی کردند.یکی از ویژگیهای برنامه نویسان این است که وقتی به یک مساله برمیخورند با اولین مشکلی که با آن روبرو می‌شوند دست از تلاش نمیکشند و آنقدر برای حل مساله تلاش میکنند تا بالاخره به جواب برسند.
بد نیست که یک جمع بندی تا اینجای بحث داشته باشیم:
سوالی که مطرح شد این بود: چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟ در پاسخ من به شما گفتم یک دلیل واضح و مشخص آن این است که شما از راه یادگیری برنامه نویسی میتوانید طراحی سایت، طراحی اپلیکشن های موبایل و یا نرم فزارهای تحت ویندوز و لینوکس یاد بگیرید و از طریق به درآمد زایی برسید. دلیل دوم اما کمی متفاوت است. شما با یادگیری برنامه نویسی علاوه بر اینکه میتوانید طراحی سایت و … انجام دهید به مهارتهایی دست پیدا خواهید کرد که میتواند در زندگی شخصی شما هم موثر باشد. مثل توانایی حل مساله، رشد خلاقیت ، افزایش اعتماد به نفس و سخت کوشی.

اما برای شروع یادگیری برنامه نویسی یه یک نقشه راه نیاز دارید. در این لینک به شما کمک میکنم که مسیر درستی رو انتخاب کنید:

در ویدیویی که در ادامه مشاهده می‌کنید یک وبینار با همین موضوع مطرح شده است که علاوه بر اینکه مطالب بالا در آن عنوان شده است به 4 سوال پرتکراری که دانش آموزان در ابتدای راه برنامه نویسی با آن روبرو می‌شوند پاسخ داده شده است. پیشنهاد میکنم که این ویدیو را حتما ببینید:

اگر شما تا به حال تجربه یادگیری برنامه نویسی نداشته باشید احتمالا در مواجه به افرادی که شما را ترغیب به یادگیری برنامه نویسی میکنند این سوال را خواهید پرسید: چرا باید برنامه نویسی یاد بگیرم؟ من در این نوشته به صورت مختصر در مورد این موضوع صحبت میکنم و به شما خواهم گفت که چرا یادگیری برنامه نویسی می‌تواند برای شما ( و اگر صاحب فرزند هستید برای فرزندانتان) ضروری باشد.