به نام خدای رنگین کمان.
به جلسه ششم آموزش اسکرچ خوش اومدید. قراره تو این آموزش با هم بازی پینگ پنگ در اسکرچ رو درست کنیم. این آموزش از چند جهت خیلی مهمه. یکی اینکه قراره یه بازی دو نفره درست کنیم و این بازی اولین بازیِ جدی ماست که قراره از بازی کردن باهاش هم لذت ببریم! و مورد بعدی شما بعد از این آموزش قراره مدل بندی مساله یاد بگیرید. تعریف مدل بندی مساله رو بعدا بهتون میگم ولی در این حد بدونید که شما اگه بازی پینگ پنگ رو یاد بگیرید میتونید بازی فوتبال و هاکی هم درست کنید.

فهرست مطالب

1- فایلهای بازی پینگ پنگ در اسکرچ

اول ببینیم بازی پینگ پنگ در اسکرچ چیه و چطور میخواهیم درستش کنیم.

بازی پینگ پنگ در واقع یک بازی دو نفره است. دو تا کاراکتر داره و باید کاراکترها رو بالا و پایین کنیم تا اجازه ندیم توپ ازشون رد بشه و اگه نتونن توپ رو برگردونن به بازیکن مقابل، 1 امتیاز اضافه میشه. این صفحه بازی ماست:

بازی پینگ پنگ در اسکرچ

کاراکتر سبز رنگ رو “بازیکن 1” صدا میزنیم و کاراکتر آبی رنگ رو “بازیکن 2” صدا میزنیم. بازیکن 1 رو با جهت بالا و پایین روی کیبورد جابجا میکنیم و بازیکن 2 رو با دکمه های w (برای بالا رفتن) و s (برای پایین اومدن) جابجا میکنیم. اگر توپ به میله سبز رنگ برخورد کرد باید به بازیکن 2 امتیاز اضافه کنیم و اگه توپ به میله آبی رنگ برخورد کرد به بازیکن 1 امتیاز اضافه میکنیم.

شما این کاراکترها رو میتونید خودتون درست کنید یا از اینجا دانلود کنید و استفاده کنید:

(فایل بالا شامل کاراکترهای بازیکن 1، بازیکن 2، توپ قرمز رنگ، میله سبز رنگ، میله آبی رنگ و پس زمینه بازی است)
بعد از دانلود فایلها، یکی یکی به پروژه اضافه کنید.

لپتاپ - برنامه نویسی

یه نکته خیلی مهم: همونجور که گفتم بازیکن 2 با w و s جابجا میشه. وقتی کاراکترها رو کدنویسی کردید و خواستید بازی رو تست کنید حواستون باشه که باید زبان کیبوردتون انگلیسی باشه. اگه فارسی باشه بازیکن 2 کار نمیکنه

2- کد نویسی بازیکن 1 و بازیکن 2

با توجه به آموزشهای قبلی دیگه فکر کنم کدنویسی بازیکن 1 و 2 خیلی ساده است. همانطور که گفتیم بازیکن 1 با جهت بالا و پایین جابجا میشه و کاراکتر 2 با دکمه های w و s:

بازیکن 1:

بازیکن 2:

3- کد نویسی توپ

اگر آموزش جلسه 4 (نوشتن اولین بازی در اسکرچ) رو دیده باشید باید بلد باشید که چطور میشه یک توپ رو در صفحه بچرخونید. همونجور که در کد میبینید وقتی رو پرچم سبز کلیک میشه توپ رو در نقطه صفر و صفر میذاریم و جهت توپ رو 135 در نظر میگیریم. (البته که میشه کاری کرد هر بار به صورت تصادفی در یک جهتی حرکت کنه. اینو در بانک ایده توضیح میدم)

در ساختار تکرار هم دستورات مربوط به حرکت کردن و برخورد به لبه رو مینویسیم.

تا اینجا توپ رو تو صفحه بازی به حرکت در آوردیم و حالا 2 تا کار دیگه باید انجام بدیم:
1- اگه توپ به هر کدوم از بازیکن ها برخورد کرد برگرده.

2- اگه توپ به به هر کدوم از میله ها برخورد کرد یه امتیاز به طرف مقابل اضافه کنه.
در ویدیوی این آموزش مفصل در مورد هر دو تا مورد صحبت کردم و اینجا کد نهاییش رو میذارم:
پیشنهاد میکنم ابتدا کد توپ رو ببینید و سعی کنید خودتون درک کنید این دستورات چطور کار میکنند و بعدش این توضیحات رو بخونید:
 
1- همونجور که گفتم نیاز برای کامل کردن بازی نیاز داریم کاری کنیم که وقتی توپ به بازیکن 1 برخورد میکنه برگرده. برای تشخیص برخورد توپ با بازیکن 1 از شرط “اگر خوردی به بازیکن 1 آنگاه” استفاده میکنیم و میگیم اگه به بازیکن 1 برخورد کردی “90 درجه بچرخ” اینجوری جهت توپ رو راحت عوض میکنیم.
 
2- دقیقا به همین شکل برای بازیکن 2 هم این کار رو میکنیم.
 
3- مورد بعدی که باید به بازی اضافه کنیم امتیازه. دو تا متغیر به اسم “امتیاز بازیکن 1” و “امتیاز بازیکن 2” رو درست میکنیم. و میگیم اگر به میله 1 خوردی (یعنی بازیکن 1 گل خورده) به “امتیاز بازیکن 2” یکی اضافه کن. به شکل مشابه همین کار رو برای میله 2 انجام میدیم و میگیم اگه به میله خوردی به “امتیاز بازیکن 2” یکی اضافه میکنیم.
 
اگه بلد نیستید با متغیرها کار کنید پیشنهاد میکنم آموزش متغیر در اسکرچ رو بخونید.
مداد - تعریف پروژه

تا اینجای آموزش رو انجام بدید و شما هم بازی پینگ پنگ در اسکرچ رو درست کنید و مطمئن شید همه چیز درست کار میکنه. اگه نیاز شد از ویدیوی اول آموزش هم کمک بگیرید. اگر جایی به مشکل خوردید هم در قسمت نظرات سوالتون رو بپرسید.

برنامه نویس

بانک ایده جلسه 6

بانک ایده جاییه که ذهن شما رو خلاق تر میکنه. در آموزش امروز شما یه سری دستورات یاد گرفتید، یه توانمندیهایی پیدا کردید. در ادامه یه سری ایده میخوام بهتون بدم که بتونید بازی خودتون رو قشنگ تر کنید. شاید الان نتونید همه ایده ها رو پیاده کنید، ولی یه جایی تو گوشه ذهنتون داشته باشید و بعدا به وقتش ازش استفاده کنید. ایده ها رو با دقت بخونید و شما هم اگه ایده ای داشتید در قسمت نظرات این نوشته بنویسید.

1- به بازیتون صدا اضافه کنید.
صداها بازی ها رو قشنگ تر میکنن و به بازی روح میدن. آموزش اضافه کردن صدا به اسکرچ رو ببینید و این صداها رو به بازیتون اضافه کنید:
– یه آهنگ ورزشی به بازی اضافه کنید که در پس زمینه پخش بشه
-صدای سوت زدن به بازی اضافه کنید. به این شکل که هر وقت گل زده میشه توپ رو بره نقطه صفر و صفر، سوت داور پخش بشه و بعد توپ حرکت کنه.
2- سطح بازی رو با گذر زمان سخت تر کنید

این مورد رو در بانک ایده جلسه قبل توضیح دادم.کاری کنید که هر چقدر از زمان بازی میگذره بازی سخت تر بشه (یعنی حرکت توپ سریعتر بشه)

این ایده ها رو چطور پیاده سازی کنم؟

همونطور که گفتم قرار نیست همه این ایده ها رو الان بلد باشید پیاده کنید. همین که بهشون فکر کنید و ذهنتون رو درگیر کنه هم خیلی خوبه. اگر بتونید درستون کنید هم که عالیه. اما با این وجود اگه دوست داشتید من در دوره قهرمان اسکرچ همه این موارد رو آموزش دادم. هم پخش صدا، هم سطح بندی بازی و هم نرم شدن حرکت بازیکنها و برخورد توپ با بازیکن که در ویدیو در موردش صحبت کردم . وارد اون دوره بشید و از قسمت جلسات دوره سر فصلهای آموزش رو ببینید

 

این بازی رو هم ببینید. همونجور که در توضیحاتش نوشته شده پیاده سازی این بازی سخته، اما شاید بتونید ازش ایده بگیرید و به شکل ساده تری این بازی رو با یه ایده جدید درست کنید.
فایل آماده این پروژه رو در جعبه ابزار اسکرچ گذاشتم.

آنچه در ادامه یاد میگیرید

در جلسه بعد بهتون یاد میدم چطور بازی فوتبال درست کنید. یه بازی فوتبال با حال 🙂

سوال

ممنون که تا اینجا همراه من بودید. اگر از محتوای آموزش سوالی دارید در قسمت نظرات سوالتتون رو بپرسید. حتما سوالات شما رو میخونم و بهشون جواب میدم. اگر هم فکر میکنید این مقاله برای دوستانتون مفیده، باهاشون به اشتراک بذارید.