فهرست مطالب
1- فایلهای بازی پینگ پنگ در اسکرچ
اول ببینیم بازی پینگ پنگ در اسکرچ چیه و چطور میخواهیم درستش کنیم.
بازی پینگ پنگ در واقع یک بازی دو نفره است. دو تا کاراکتر داره و باید کاراکترها رو بالا و پایین کنیم تا اجازه ندیم توپ ازشون رد بشه و اگه نتونن توپ رو برگردونن به بازیکن مقابل، 1 امتیاز اضافه میشه. این صفحه بازی ماست:
کاراکتر سبز رنگ رو “بازیکن 1” صدا میزنیم و کاراکتر آبی رنگ رو “بازیکن 2” صدا میزنیم. بازیکن 1 رو با جهت بالا و پایین روی کیبورد جابجا میکنیم و بازیکن 2 رو با دکمه های w (برای بالا رفتن) و s (برای پایین اومدن) جابجا میکنیم. اگر توپ به میله سبز رنگ برخورد کرد باید به بازیکن 2 امتیاز اضافه کنیم و اگه توپ به میله آبی رنگ برخورد کرد به بازیکن 1 امتیاز اضافه میکنیم.
شما این کاراکترها رو میتونید خودتون درست کنید یا از اینجا دانلود کنید و استفاده کنید:
(فایل بالا شامل کاراکترهای بازیکن 1، بازیکن 2، توپ قرمز رنگ، میله سبز رنگ، میله آبی رنگ و پس زمینه بازی است)
بعد از دانلود فایلها، یکی یکی به پروژه اضافه کنید.
یه نکته خیلی مهم: همونجور که گفتم بازیکن 2 با w و s جابجا میشه. وقتی کاراکترها رو کدنویسی کردید و خواستید بازی رو تست کنید حواستون باشه که باید زبان کیبوردتون انگلیسی باشه. اگه فارسی باشه بازیکن 2 کار نمیکنه
3- کد نویسی توپ
اگر آموزش جلسه 4 (نوشتن اولین بازی در اسکرچ) رو دیده باشید باید بلد باشید که چطور میشه یک توپ رو در صفحه بچرخونید. همونجور که در کد میبینید وقتی رو پرچم سبز کلیک میشه توپ رو در نقطه صفر و صفر میذاریم و جهت توپ رو 135 در نظر میگیریم. (البته که میشه کاری کرد هر بار به صورت تصادفی در یک جهتی حرکت کنه. اینو در بانک ایده توضیح میدم)
در ساختار تکرار هم دستورات مربوط به حرکت کردن و برخورد به لبه رو مینویسیم.
تا اینجا توپ رو تو صفحه بازی به حرکت در آوردیم و حالا 2 تا کار دیگه باید انجام بدیم:
1- اگه توپ به هر کدوم از بازیکن ها برخورد کرد برگرده.
تا اینجای آموزش رو انجام بدید و شما هم بازی پینگ پنگ در اسکرچ رو درست کنید و مطمئن شید همه چیز درست کار میکنه. اگه نیاز شد از ویدیوی اول آموزش هم کمک بگیرید. اگر جایی به مشکل خوردید هم در قسمت نظرات سوالتون رو بپرسید.
وقتی چند بار بازی میکنید متوجه یه مشکل میشید؟ توپ وقتی به بازیکن میخوره بعضی وقتها چند تا دور میخوره و برمیگرده. اگه این مشکل در بازیتون دیدید نگران نباشید. در بازی فوتبال با هم درستش میکنیم.
بانک ایده جلسه 6
بانک ایده جاییه که ذهن شما رو خلاق تر میکنه. در آموزش امروز شما یه سری دستورات یاد گرفتید، یه توانمندیهایی پیدا کردید. در ادامه یه سری ایده میخوام بهتون بدم که بتونید بازی خودتون رو قشنگ تر کنید. شاید الان نتونید همه ایده ها رو پیاده کنید، ولی یه جایی تو گوشه ذهنتون داشته باشید و بعدا به وقتش ازش استفاده کنید. ایده ها رو با دقت بخونید و شما هم اگه ایده ای داشتید در قسمت نظرات این نوشته بنویسید.
صداها بازی ها رو قشنگ تر میکنن و به بازی روح میدن. آموزش اضافه کردن صدا به اسکرچ رو ببینید و این صداها رو به بازیتون اضافه کنید:
– یه آهنگ ورزشی به بازی اضافه کنید که در پس زمینه پخش بشه
-صدای سوت زدن به بازی اضافه کنید. به این شکل که هر وقت گل زده میشه توپ رو بره نقطه صفر و صفر، سوت داور پخش بشه و بعد توپ حرکت کنه.
این مورد رو در بانک ایده جلسه قبل توضیح دادم.کاری کنید که هر چقدر از زمان بازی میگذره بازی سخت تر بشه (یعنی حرکت توپ سریعتر بشه)
این ایده ها رو چطور پیاده سازی کنم؟
همونطور که گفتم قرار نیست همه این ایده ها رو الان بلد باشید پیاده کنید. همین که بهشون فکر کنید و ذهنتون رو درگیر کنه هم خیلی خوبه. اگر بتونید درستون کنید هم که عالیه. اما با این وجود اگه دوست داشتید من در دوره قهرمان اسکرچ همه این موارد رو آموزش دادم. هم پخش صدا، هم سطح بندی بازی و هم نرم شدن حرکت بازیکنها و برخورد توپ با بازیکن که در ویدیو در موردش صحبت کردم . وارد اون دوره بشید و از قسمت جلسات دوره سر فصلهای آموزش رو ببینید
این بازی رو هم ببینید. همونجور که در توضیحاتش نوشته شده پیاده سازی این بازی سخته، اما شاید بتونید ازش ایده بگیرید و به شکل ساده تری این بازی رو با یه ایده جدید درست کنید.
فایل آماده این پروژه رو در جعبه ابزار اسکرچ گذاشتم.
آموزش پیشنهادی
اگه دوست دارید یاد بگیرید چطور بازی فوتبال درست کنید این آموزش رو ببینید
ممنون که تا اینجا همراه من بودید. اگر از محتوای آموزش سوالی دارید در قسمت نظرات سوالتتون رو بپرسید. حتما سوالات شما رو میخونم و بهشون جواب میدم. اگر هم فکر میکنید این مقاله برای دوستانتون مفیده، باهاشون به اشتراک بذارید.
خواندن این مطالب را از دست ندهید:
- جلسه 4 – ساخت بازی در اسکرچ
- آموزش بازی فوتبال با اسکرچ – قسمت 1
- جلسه 5 – متغیر در اسکرچ
- ساخت بازی فوتبال-قسمت2
- بازی پینگ پنگ در c++
- بازی ترتیب اعداد در اسکرچ
- تمرین های جاوا اسکریپت
- اسکرچ یا اپ اینونتور؟ نقشه راه برنامه نویسی برای دانش آموزان
- جلسه 2 – نوشتن اولین پروژه در اسکرچ
- تمرین های سی پلاس پلاس
- ساخت آینه در اسکرچ
- مدرسه برنامه نویسان
- مسابقه برنامه نویسی دانش آموزی
- ساخت بازی در اسکرچ
- بازی snake در c++
سلام و خداقوت
من متغیر را که حذف می کنم همچنان روی صحنه هست
باید قبل از حذف پنهانش کنم و بعد حذفش کنم و گرنه اصلا از روی صحنه حذف نمیشه آیا راه دیگری هم هست؟
سلام. مشکلی که گفتید درسته و همچین اتفاقی می افته.
وقتی یه متغیری رو حذف میکنید و قبلش پنهانش نکردید اگه فایل رو ذخیره کنید و دوباره باز کنید مشکلتون حل میشه. راه ساده ترش اینه که اگه متغیر دیگه ای دارید یه بار اون رو پنهان و ظاهر کنید مشکل حل میشه. در بدترین حالت اگه هیچ متغیری ندارید یه متغیر همینجوری بسازید پنهانش کنید و وقتی همه چیز درست شد متغیر رو حذفش کنید
2 تا سوال
اول اینکه چجوریه کاریه کنیم که وقتی یه بازیکن به امتیاز خاصی میرسه بازی تموم بشه
دوم اینکه وقتی میخوام بعدی رو ببینم میره جلسه دوم.آیا سایت مشکل داره
سلام، آموزش قسمت بعدی هنوز تو سایت آپلود نشده. و لینک جلسه دوم هم اشتباهه. درستش میکنم. ممنون اطلاع دادی.
در مورد سوالت هم داخل ساختار برای همیشه یه شرط جدید باید اضافه کنی که اگر امتیاز برابر مثلا 5 شد بازی متوقف بشه. برای شرط مساوی هم باید تو عملگرها شرط رو پیدا کنی. یه بلاک سبز رنگه که دو تا بیضی داره و وسطش نوشته =
یکی از بیضی ها رو برابر 5 میکنی (پیش فرضش 50 است) و یکی دیگه رو باید متغیر امتیاز بذاری. (دقت کن که نباید دستی بنویسی امتیاز، باید متغیر امتیاز رو از متغیرها اضافه کنی که اونم بیضی شکله)
اگه جاییش رو متوجه نشدی بگو بیشتر توضیح بدم
متغیر رو باید کجا بزارم
متغیر رو تو آموزش گفتم کجا باید بذاری. عکسها رو دوباره نگاه کنی متوجه میشی: اگر به میله 1 خورد یا به میله 2 خورد به متغیر امتیاز بازیکن یکی اضافه کن. باید دقیقا بعد از اینکه یکی بهش اضافه میشه اون شرطی که بهت گفتم رو بذاری