بنام خدای رنگین کمان
در این قسمت از آموزش ساخت بازی فوتبال در اسکرچ بهتون یاد میدم که چطور گل زدن رو تشخیص بدیم. اگر قسمت اول رو ندیدید اول اون قسمت رو ببینید و بعدش بیایید آموزشهای این قسمت رو ببینید تا ادامه بازی جذابمون رو طراحی کنیم.
پس بزن بریم!
فهرست مطالب
1- کاراکتر دروازه
برای اینکه تشخیص بدیم توپ گل شده یا نه از دوتا کاراکتر به عنوان دروازه استفاده می کنیم و به کاراکتر هامون عنوان دروازه 1 و عنوان دروازه 2 میدیم تا بتونیم بهتر دستورات رو مدیریت کنیم. اگر از قسمت قبل فابل خام بازی رو دانلود کرده باشید این شکلکها در بازیتون هستند.
هر زمان که توپ به دروازه بخوره به این معناست که گل زده شده و باید یک امتیاز اضافه کرد.
راستی فکر کنم ذهن شماهم درگیر شده که این کاراکترهارو از کجا آوردم،من اومدم کلی ابزار و کاراکتر و… رو در جعبه ابزار اسکرچ گذاشتم که میتونید برای جذاب تر شدن برنامه هاتون ازش استفاده کنید.
2- متغیرها
و میتونیم برای زیبایی بیشتر، شکل نمایش امتیازها رو تغییر بدیم. به این صورت که در صفحه بازیتون، روی متغیر کلیک راست می کنیم و انواع نمایشگرها رو میتونیم ببینیم که من برای جذابیت بیشتر گزینه نمایشگر بزرگ رو انتخاب می کنم.
هر زمان متغیر تعریف می کنید حتما حواستون به مقدار دهی اولیه باشه. اینکار برای اینه که مثلا در دور قبلی بازی 5 بر 2 شده برای همین وقتی پرچم سبز کلیک شد (شروع بازی) باید مقدار متغیرها صفر بشه.
من معمولا مقدار دهی اولیه م رو در قسمت کد پس زمینه قرار میدم که بعدا مدیریتش برام راحتتر باشه.پس در پس زمینه از دستور امتیاز بازیکن1 برابر 0 شود استفاده می کنم و اینکارو برای بازیکن2 هم انجام میدم.
کار با متغیر بلد نیستی؟
اگه نمیدونی متغیر چیه و دستورات متغیر رو بلد نیستی روی این عکس کلیک کن تا وارد آموزش متغیر بشی
3- امتیاز بازیکن
الان می خواییم کدی بنویسیم که هر زمان توپ به دروازه خورد یک امتیاز به بازیکن مورد نظر بده.
این کد رو چطور بنویسیم؟ اگر دقت کرده باشید ما در دستورات توپ دوتا اگر نوشتیم، زیر این اگر ها یک دستور اگرِ دیگه اضافه می کنیم.
این کد میگه:
اگه توپ به دروازه 1 بخوره یعنی بازیکن 2 گل زده، پس به امتیاز بازیکن 2 یکی اضافه کن
دقت داشته باشید ما قبلا برای مقدار دهی اولیه از دستور امتیاز بازیکن1 برابر 0 استفاده کردیم اما اینجا از دستور تغییر امتیاز بازیکن1 به اندازه 1 تا استفاده می کنیم.
اگر بازی رو اجرا کنید می بینید که با هر گل زدنی 2 تا امتیاز به بازیکن اضافه میشه که اصلا جالب نیست. (ممکنه برای شما 3تا 3 تا امتیاز بده. یا به بار یه امتیاز بده یه بار دو امتیاز)
دلیلش اینه که وقتی توپ به شکلک دروازه میخوره تا بیاد برگرده یکی دوبار دیگه دستور برخورد اجرا میشه. پس باید کاری کنیم که وقتی گل زده شد توپ بیاد وسط زمین قرار بگیره
4- جای توپ بعد از گل زدن
همونجو که گفتیم بعد از گل زدن ما باید توپ رو ببریم وسط زمین. این کار رو با دستور سر بخور انجام میدیم. و برای قشنگ تر شدن بازی میتونیم بگیم وقتی گل زده شده یک ثانیه صبر کن (که ما ببینیم توپ گل شده) و بعدش سر بخور در 1 ثانیه به x صفر و y صفر
تا اینجا تونستیم کاری کنیم که هر زمان گل زده شد یک امتیاز به بازیکن بده، یک ثانیه صبر کنه بعد توپ رو بذاره وسط زمین و بعد دوباره بازی شروع بشه. ولی همیشه بعد گل زدن و شروع دوباره بازی توپ به سمت کسی که گل خورده حرکت میکنه!
برای اینکه هر دفعه از یک زاویه مختلف حرکت کنه میاییم از دستور در جهت انتخاب تصادفی بین -180 تا 180 قرار بگیر رو میذاریم
این دستور میگه تو هر زاویه ای که دوست داشتی شروع بکن.
خب تااینجا کلی اومدیم جلو، بنظرتون چیکار کنیم بازی ما جذاب تر بشه، بیایید قسمت بعد تا بهتون بگم.
5-صدا گذاری
برای اینکه بازی ما جذاب تر بشه میاییم بهش صدا اضافه می کنیم ، میتونیم از صدای هورای طرفداران و صدای سوت زدن و… استفاده کنیم.
برید قسمت صداها می بینید که یک صدا داریم به عنوان صدای گل زدن. برای کد نویسیش در قسمت صدا، دستور شروع صدا رو انتخاب می کنیم و میذاریم اول دستورات خوردی به دروازه.
توجه:دقت کنید شروع صدا رو انتخاب کنید نه پخش صدا تا انتها رو.
الان بازی رو اجرا کنید می بینید که به محض گل زدن صدای خوشحالی طرفداران پخش میشه،
حالا میتونیم صدای سوت زدن هم به بازی اضافه کنیم. یعنی وقتی که گل زدن رو تشخیص دادیم و صدای هوادار پخش کردیم و توپ رو بردیم وسط زمین دستور شروع صدای سوت رو هم قرار میدیم. اینجوری وقتی بازی دوباره میخواد شروع بشه با صدای سوت شروع میشه 🙂
همه کارهایی که کردیم رو برای دروازه سمت چپ هم انجام میدیم. به راحتی تکثیر میگیریم . میگیم اگه خوردی به دروازه 2 باید به بازیکن 1 امتیاز بدی
تا اینجا کاری کردیم که بازی ما چهارچوپش در بیاد،هنوز کلی کار مونده که انجام بدیم تا بازیمون قشنگتر بشه 🙂
ازتون میخوام تمام دستوراتی رو که بهتون یاد دادم رو کار کنید و اگر مشکلی نبود بیایید قسمت سوم بازی فوتبال با اسکرچ.
آموزش کامل بازی فوتبال
برای ساخت بازی فوتبال حرفه ای نیازه که آموزشهای پیشرفته تری ببینی. در آموزش کامل فوتبال علاوه بر اینکه بازی دو نفره درست کنی بهت یاد میدم بازیت رو به بازی یک نفره تبدیل کنی. یعنی یه طرفش کامپیوتر باشه و به صورت هوشمند خودش حرکت کنه.
علاوه بر اون بهت یاد میدم که گزارش عادل فردوسی پور رو به بازیت اضافه کنی. با هر متنی که خودت دوست داری عادل بازیت رو گزارش میکنه. علاوه بر اون یاد میگیری به بازیت سختی اضافه کنی، امکان انتخاب تیم برای خودت و تیم حریف، انتخاب توپ و کلی امکان با حال دیگه. دقیقا مثل یک بازی فوتبال حرفه ای. برای تهیه آموزش کامل بازی فوتبال کلیک کنید:
جلسه سوم رو رایگان اینجا ببین:
جلسه سوم آموزش بازی فوتبال رو در اپلیکیشن مدرسه برنامه نویسی و به صورت رایگان میتونی ببینی. تازه میتونی بازی فوتبال رو تست کنی 🙂
ممنون که تا اینجا همراه من بودید. اگر از محتوای آموزش سوالی دارید در قسمت نظرات سوالتتون رو بپرسید. حتما سوالات شما رو میخونم و بهشون جواب میدم. اگر هم فکر میکنید این مقاله برای دوستانتون مفیده، باهاشون به اشتراک بذارید.
خواندن این مطالب را از دست ندهید:
- جلسه 4 – ساخت بازی در اسکرچ
- آموزش بازی فوتبال با اسکرچ – قسمت 1
- جلسه 5 – متغیر در اسکرچ
- جلسه 6 – بازی پینگ پنگ در اسکرچ
- تمرین های جاوا اسکریپت
- مدرسه برنامه نویسان
- تمرین های سی پلاس پلاس
- جلسه 2 – نوشتن اولین پروژه در اسکرچ
- جلسه 8 – بررسی یک مثال کاربردی و بازی در c++
- آموزش ++C – آرایه دو بعدی (مثالها)
- جلسه 5 – آرایه در سی پلاس پلاس
- مسابقه برنامه نویسی دانش آموزی
- جلسه 9 – استراکچر در سی پلاس پلاس
- آموزش دستورات SQL
- جلسه 2 – ساختار شرط در الگوریتم و فلوچارت