در این نوشته تمرینهای کلاس دایره ماجراجو قابل مشاهده است. ویدیوهای آموزشی در گروههای کلاسی منتشر میشود. لطفا والدین متن زیر را حتما مطالعه کنند و بچه ها تمرین جلسه آخر رو ببینند 🙂
صحبت پایانی (با والدین)
سلام، وقت شما بخیر.
در رابطه با کلاسی که برگزار شد لازمه چند نکته خدمتتون بگم:
1- همانطور که انتظار داشتم اکثر بچه هایی که در این کلاس شرکت کردن از بازیسازی و بازیهایی که خودشون ساختن لذت بردن و بعضی از بازیها خیلی جذاب و حرفه ای ساخته شدن که به زودی همه بازیها در اپلیکیشن قرار میگیره. کافیه پیگیر باشید که بچه ها تمرین جلسه آخرشون (در ادامه توضیح دادم) رو انجام بدن و وقتی بازیشون ساخته شد فایل بازیشون رو برای من بفرستید تا در اپلیکیشن قرار بدم. اگر برای ارسال فایلشون نیاز به راهنمایی دارید در ایتا به من پیام بدید تا راهنماییتون کنم.
2- کلاس ترم بعدی بچه ها بازیسازی با اسکرچه. تو این کلاس بچه ها برنامه نویسی یاد میگیرن و مناسب بچه های کلاس سوم تا ششمه. (بچه هایی که کلاس سوم رو تموم کردن )
بچه های کلاس اول و دوم تحت شرایط خاص میتونن در این کلاس شرکت کنند که باید به من پیام بدن تا براشون توضیح بدم.
اگر تمایل دارید در ترم بعدی شرکت کنید لطفا سریعتر به من اطلاع بدید. ظرفیت کلاس محدوده و افراد دیگه ای هم از قبل در این کلاس ثبت نام کردن. لینک ورود به گروه کلاسی ترم جدید: (بر روی آن کلیک کنید)
https://eitaa.com/joinchat/3533964492Cae1fd708ca
در صورتی که به گروه وارد نشدید به من اطلاع بدید
3- امیدوارم بچه ها از کلاس دایره ماجراجو که شرکت کردن لذت برده باشن. اگر در رابطه با برگزاری کلاس انتقاد و یا پیشنهادی دارید خوشحال میشم با من در میان بذارید
تمرین جلسه پنجم و ششم
در دو جلسه آخر نکات زیادی در مورد بازیسازی یاد گرفتید. ازتون میخوام با نکاتی که یاد گرفتید بازی خودتون رو به بهترین شکل ممکن درست کنید تا من بازیتون رو در اپلیکیشن مدرسه برنامه نویسان بذارم. برای ساخت بازیهاتون به نکاتی که در جلسه آخر گفتم دقت کنید. انتخاب با شماست که این نکات رو در بازیتون لحاظ کنید یا نه:
1- مراحل بازیهاتون رو بهتره طولانیتر از مراحلی که تا الان طراحی کردید درست کنید. حداقل 10 حالت داشته باشه (و اگه طولانیتر باشه که چه بهتر) اما اصراری نیست خیلی طولانیش کنید ممکنه کیفیت کارتون بیاد پایین.
2- وقتی میگیم بازیتون رو از ساده به سخت طراحی کنید به این معنی نیست که سخت ترین مرحلتون در حالت آخر قرار بدید. اگه بازیتون مثلا 30 حالت داره میتونید اینجوری درست کنید:
از حالت 1 تا 10 یواش یواش سخت بشه، 10 سخت ترین قسمتش باشه و بعد از اینکه این مرحله رو رد کرد یه استراحت بهش بدید و چند تا حالت ساده جلوش بذارید (که اصطلاحا بازیکن نفس بکشه!) و بعد دو باره یواش یواش سختش کنید تا به حالت 20 برسید. دوباره از 20 چند تا حالت ساده جلوش بذارید و دوباره یواش یواش سختش کنید
(اعدادی که در بالا گفتم فقط یه مثاله که بهتر متوجه بشید، شما هر جور که خودتون دوست دارید درست میکنید)
3- میتونید در بازیتون راه مخفی و یا دو راهی بذارید. ولی بهتره همون اول کار استفاده نکنید. بذارید یه خورده بازی شکل بگیره و بعدش استفاده کنید.
4- میتونید روی ظاهر مراحل بازیتون هم وقت بذارید و ظاهرش رو قشنگ تر کنید (با اون چیزایی که بهش میگفتم دکوری!)
5- توی شکلکهایی که معرفی کردم یه چیزی بود شبیه به چراغ که گفتم به عنوان راهنما میتونید ازش استفاده کنید. یعنی جاهایی که میخواهید به تستر کمک کنید و بهش بگید اینجا کلیک کن اون شکلک رو بذارید.
بازیهاتون رو بسازید و برای من بفرستید. تا بازیتون رو در اپلیکیشن قرار بدم ♥
تمرین جلسه چهارم
رسیدیم به بازی جذاب دایره ماجراجو2!
شما تو این جلسه یاد گرفتید که چطور بازی دایره ماجراجو2 رو بسازید. حالا وقتشه که بازیهای قشنگ خودتون رو بسازید. پیشنهاد میکنم اول اپلیکیشن مدرسه برنامه نویسان رو از کافه بازار یا مایکت دانلود کنید:
وارد اپلیکیشن بشید و در صفحه اول دایره ماجراجو رو پیدا کنید. روی دکمه بیشتر کلیک کنید تا کلی بازی که بچه ها ساختن رو ببینید.
بازی ها رو بازی کنید ایده بگیرید و بیایید سراغ تمرین این جلسه:

تمرین 1
مثل جلسه اول شما باید بازیتون رو روی کاغذ طراحی کنید. حداقل 4 مرحله طراحی کنید. سعی کنید بازیهایی که تو اپلیکیشن هست رو با دقت ببینید و چیزایی که جالب بود رو تو بازیتون استفاده کنید. قرار نیست دقیقا اون مراحل رو کپی کنید. قراره ایده بگیرید!
بعد اینکه روی کاغذ کشیدید، عکس مرحله تون رو توی گروه بفرستید و من اگه تایید کردم برید و بازیتون رو بسازید.
موفق باشید 🙂
تمرین 2
دایره ماجراجو 2 هم مثل دایره ماجراجو1 آموزشهای ویدیویی داره. وارد پوشه دایره ماجراجو2 بشید، پوشه 01 رو انتخاب کنید:

اگه چیزایی که سر کلاس بهتون گفتم رو یاد گرفته باشید نیاز به دیدن 4 تا ویدیوی اول نیست. از ویدیوی پنجم به بعد آموزشها رو ببینید و با ساخت بازیهای قشنگ لذتش رو ببرید 🙂
تمرین جلسه سوم
در جلسه سوم به صورت کامل یاد گرفتید که چطور قابلیت های بازی دایره ماجراجو رو به بازیتون اضافه کنید:
آسانسور، چپ راست، پرتاب کننده ها و چرخشی. اگر شما کلاس اول تا چهارم باشید ممکنه در کار با چرخشی به مشکل بخورید. پس اگر ویدیوی آموزشی رو دیدید و متوجه نشدید هیچ ایرادی نداره تو بازیتون ازش استفاده نکنید. شما در پایان جلسه سوم همه آموزشهای زیر رو باید دیده باشید:

تمرین 1
بازیتون رو با قابلیتهایی که یاد گرفتید درست کنید. اگه مراحل بازیتون رو تموم کنید نیازه که مراحل بازیتون رو بازنگری کنید! یعنی با نکاتی که بهتون میگم برید و مراحل قبلی رو اصلاح کنید. در طراحی بازیتون این نکته رو رعایت کنید:
– سعی کنید بازیتون رو از ساده به سخت طراحی کنید. یعنی مثلا مرحله 1 ساده و باشه و مانع نداشته باشه. مرحله 2 یه مانع داشته باشه مرحله 3 دو تا و یواش یواش قابیت های بازی رو به نمایش بذارید (مثلا آسانسور – چپ راست …)
– از قابلیت های بازی میتونید استفاده های متفاوت کنید. مثلا یه جا آسانسور برای بالا و پایین شدن کاراکتر باشه، یه جا برای مانع ازش استفاده کنید. ثانیه 20 ویدوی سلمان رو ببینید.
– نکته بالا رو برای بقیه قابلیت های بازی هم میتونید استفاده کنید. مثلا میتونید پرتاب کننده رو جوری بذارید که اگه روش رفت پرتش کنه به یه مانع! پس باید حواسش باشه تو اون مرحله نره روی پرتاب کننده
– نکات بالا رو هوشنمندانه استفاده کنید. یاید از قبل بهش فکر کنید. بعضی وقتا لازم میشه جای شکلکهاتون رو جابجا کنید که نتیجه بهتری بگیری.
– سعی کنید بازیتون نظم داشته باشه. یعنی چی؟ یعنی اگه میخواهید پله درست کنید و یه مستطیل کشیدید مستطیل دوم رو دیگه رو دوباره نکشید از مستطیل اول کپی کنید
تمرین 2
این تمرین رو با حوصله باید انجام بدید و برای انجامش عجله ای نیست و اصراری نیست تا جلسه بعد تمومش کنید. شما باید وارد آموزشهای جدید بشید. این آموزشها سرکلاس آموزش داده نمیشه و آموزشهای پیشرفته است.
برای مشاهده این آموزشها وارد پوشه دایره ماجراجو که بهتون دادم بشید. وارد پوشه دایره ماجراجو1 بشید و پوشه 02 رو انتخاب کنید. حالا میتونید ویدیوهای مربوط به طراحی کاراکتر رو ببینید. در نهایت شما میتونید همچین کاراکترهایی درست کنید
تمرین جلسه دوم
ویدیوهای آموزشی رو براتون در پوشه دایره ماجراجو قرار دادم. معمولا این پوشه در درایو D است. اگه درایو D ندارید بقیه درایوهاتون رو چک کنید پیداش میکنید.
وارد پوشه دایره ماجراجو بشید. بعدش وارد پوشه دایره ماجراجو 1 بشید تا به آموزشهای این جلسه برسید:

دو تا ویدیویی که باید تا جلسه بعد ببینید ویدیوی 1 و 2 است. خیلی از چیزایی که میگم رو سر کلاس یاد گرفتید و یادآوریه براتون. بعضی هاش هم جدیده.
نکته مهم: ویدیو اول که اسمش ساخت اولین بازیه رو نمیخواد از اول ببینید. از دقیقه 3 ببینید. (3 دقیقه اول در مورد نحوه دانلود فایل بازیه که من براتون تو پوشه قرار دادم)
برای تمرین این جلسه به ترتیب این کارها رو انجام بدید:
1- نرم افزار اسکرچ رو باز کنید و فارسیش کنید
2- از بالا سمت راست روی گزینه فایل کلیک کنید و بارگذاری از کامپیوتر شما کلیک کنید.
3- از پنجره ای که باز میشه دایره ماجراجو1 رو انتخاب کنید. (اگر این فایل رو نمیبینید به من پیام بدید)
4- مراحل بازیتون رو طراحی کنید (اگر یادتون رفته چیکار باید کنید دقیقه 4:15 ویدیوی 1 رو ببینید -> باید وارد پس زمینه بشید و مراحلتون رو اونجا طراحی کنید)
5- مراحل بازیتون رو میتونید از روی کاغذی که جلسه اول طراحی کردید درست کنید. دقت کنید هنوز شما آسانسور، پرش، چپ راست و … رو ندارید. فقط مراحلی طراحی کنید که رنگ سیاه و قرمز داره. من عکس چند تا مرحله ساده هم براتون میذارم اگه دوست دارید میتونید دقیقا همینا رو بکشید تا دستتون راه بیفته!
تمرین جلسه اول
با نکاتی که در جلسه اول یاد گرفتید حداقل 5 مرحله روی کاغذ طراحی کنید. مراحل بهتره از ساده به سخت بشه. سعی کنید مرحله آخر یک مرحله شلوغ باشه (یعنی جوری باشه که برای رد شدن از مرحله موانع و آسانسور و … بیشتری داشته باشه. در ادامه چند از بازیهایی که بچه های سال قبل ساختن رو بهتون نشون میدم که ایده بگیرید
تمرین جلسه صفر
لازمه شما نرم افزار اسکرچ رو دانلود و نصب کنید. اگر میخواهید روی لپتاپ نصب کنید کافیه از لینک زیر اسکرچ رو دانلود کنید و نصب کنید: دانلود نرم افزار اسکرچ برای لپتاپ یا کامپیوتر
نصب اسکرچ خیلی ساده است ولی اگه دوست دارید میتونید از طریق آموزش زیر اسکرچ رو نصب کنید: آموزش نصب اسکرچ
اگه میخواهید اسکرچ رو روی گوشی یا تبلتون نصب کنید میتونید این نرم افزار رو از پلی استور نصب کنید: نصب اسکرچ روی موبایل یا تبلت
خواندن این مطالب را از دست ندهید:
- تمرین های جاوا اسکریپت
- تمرین های سی پلاس پلاس
- کلاسهای تابستانی مدرسه برنامه نویسان
- کلاسهای تابستانی دانشگاه برنامه نویسان
- گزارش تصویری از اختتامیه دایره ماجراجو
- جلسه 13 – سنگ کاغذ قیچی در جاوا اسکریپت
- داوری دایره ماجراجو2
- شی گرایی به زبان ساده
- جلسه 1 – الگوریتم و فلوچارت
- شروع جاوا اسکریپت
- مسابقه برنامه نویسی دانش آموزی
- جلسه 3: ساخت انیمیشن در اسکرچ
- جلسه 6 – آرایه دو بعدی در سی پلاس پلاس
- جلسه هفتم – آرایه ها در جاوا اسکریپت
- دایره ماجراجو2