یکی از سوالات پر تکرار دانش آموزان و والدین در مورد مسابقات برنامه نویسی دانش آموزی به صورت ویژه جشنواره نوجوان خوارزمی و جشنواره علمی پژوهشی است. من در این مقاله در مورد دو موضوع مهم صحبت میکنم:
1- شیوه نامه مسابقه نوجوان خوارزمی و  علمی پژوهشی و نحوه ثبت نام در آن.
2- چگونه یک موضوع برای شرکت در مسابقه انتخاب کنیم؟

فهرست مطالب

جشنواره نوجوان خوارزمی

جشنواره نوجوان خوارزمی  یک مسابقه علمی است که هر ساله بین دانش آموزان متوسطه اول برگزار می‌شود.
جشنواره نوجوان خوارزمی 1403-1404 شامل 13 محور است که در ادامه میتوانید شیوه نامه محورهای مختلف را دانلود کنید

در محور برنامه نویسی در 3 زیر محور زیر برگزار می‌شود:

1- تولید بازی(گیم)
2- تولید نرم افزارهای کاربردی (اپلیکیشن)
3- تولید تارنما (وبسایت)
4- برنامه نویسی بدون رایانه
5- امنیت سایبری

دقت کنید که جشنواره نوجوان خوارزمی ویژه دانش آموزان متوسطه اول است. شما اگر دانش آموز دوره دوم ابتدایی و یا متوسطه دوم هستید باید توضیحات مربوط به جشنواره علمی پژوهشی را مطالعه کنید

لپتاپ - برنامه نویسی

از محور برنامه نویسی جشنواره نوجوان خوارزمی اسکرچ و اپ اینونتور حذف شده است. اما شما میتوانید با شرکت در یکی از زیر محورهای ریاضی و با استفاده از نرم افزار اسکرچ یک پروژه درست کنید

تب خوارزمی در اپلیکیشن مدرسه برنامه نویسان
با نصب اپلیکیشن مدرسه برنامه نویسان، در قسمت آموزشها و تب خوارزمی میتونید به آخرین آموزشها، ایده ها و اطلاعیه ها در مورد جشنواره نوجوان خوارزمی دسترسی داشته باشید.

ثبت نام در جشنواره نوجوان خوارزمی

برای ثبت نام و ثبت اثر میتوانید طبق راهنمایی که آموزش و پرورش آماده کرده اقدام کنید:

راهنمای ورود به جشنواره نوجوان خوارزمی
https://kandoo.medu.ir/v/NUm5atczan4y3

راهنمای ثبت محور در جشنواره نوجوان خوارزمی
https://kandoo.medu.ir/v/NUm5atjj316g8

راهنمای ثبت هم‌گروهی
https://kandoo.medu.ir/v/NUm5atvnb15kf

راهنمای ثبت اثر
https://kandoo.medu.ir/v/NUm5au1lyc7kq

جشنواره علمی پژوهشی

جشنواره علمی پژوهشی که از طرف پژوهشسرای دانش آموزی برگزار می شود مانند خوارزمی در محورهای مختلفی برگزار میشود. در ادامه فقط به محور برنامه نویسی پرداخته شده است

جشنواره علمی پژوهشی در محور برنامه نویسی در 7 زیر محور زیر برگزار می‌شود:

1- ساخت بازیهای رایانهای در محیط اسکرچ
2-  طراحی نرم افزار و بازی تلفن همراه در محیط AppInventor
3- برنامه نویسی ویندوز با تفکر الگوریتمی
4- کدنویسی برای کنترل سخت افزار
5- برنامه نویسی وب
6- برنامه نویسی تولید برنامه های بومی بر روی سیستم عامل اندروید
7- برنامه نویسی با پایتون

این 7 زیر محور در ویدیوی ابتدای صفحه به صورت کامل صحبت شده است

ثبت نام در جشنواره علمی پژوهشی

شیوه نامه سال جدید هنوز ابلاغ نشده است ولی میتوانید شیوه نامه سال گذشته را از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود شیوه نامه جشنواره علمی پژوهشی

برنامه نویس
یکی از سوالات پر تکرار دانش آموزان اینه:
من دوست دارم در مسابقه شرکت کنم اما نمیدونم چه موضوعی رو انتخاب کنم. در ادامه چند تا ایده به شما میدم تا بتونید هر چه زودتر یک ایده برای خودتون پیدا کنید و شروع کنید به برنامه نویسی!

چگونه یک موضوع انتخاب کنیم؟

ممکنه انتخاب موضوع برای پروژه برای بعضی از شماها سخت باشه. مخصوصا اگر اولین باره که میخواهید در مسابقه شرکت کنید. من در این قسمت میخوام بهتون بگم چطور میتونید چند تا ایده پیدا کنید!

1- ایده های سال قبل رو ببینید

پیشنهاد میکنم پروژه های برتر سال قبل رو پیدا کنید و ببینید بقیه چیکار کردند! هم با ایده هاشون آشنا میشید و هم متوجه میشید پیاده سازی در چه حدی باید باشکه مقام بیارید. علاوه بر اون وقتی ایده هاشون رو میبینید ذهنتون بازتر میشه و ممکنه یه ایده جدید به ذهنتون برشه

2- از کتابهای درسیتون کمک بگیرید

یکی از جاهایی که میتونید ایده بگیرید کتابهای درسیتونه. مثلا کتاب ریاضیتون رو بردارید و به موضوعات کتاب نگاه کنید. ببنید از کدوم یکیش میتونید ایده بگیرید. 3 تا مثال خیلی ساده با یک موضوع مشترک میزنم:

– اگر شما اسکرچ کار میکنید میتونید یکی از موضوعات درسیتون رو انتخاب کنید و در قالب ساخت انیمیشن اون قسمت رو آموزش بدید. هر چقدر آموزش شما خلاقانه تر باشه و بتونید مفهوم رو بهتر منتقل کنید ارزش کار شما بیشتر میشه
– اگر میخواهید نرم افزار بازی درست کنید میتونید در قالب ساخت بازی ذهن کاربر رو به چالش بکشید . مثلا مراحل بازی رو جوری درست کنید که اگر اون مفهوم ریاضی که شما مد نظرتونه رو بلد بود بتونه مرحله رو رد کنه. پس بازی شما میشه شامل چند مرحله که برای رد شدنش نیازه که اون مفهوم ریاضی (یا هر درسی که شما انتخاب کردید) بلد باشه

– در طراحی سایت میتونید یه صفحه ای طراحی کنید که آموزش سرفصلهای کتاب رو به صورت ویدیویی داشته باشه و زیر ویدیو یه آزمون طراحی کنید (مثلا 10 تا سوال) که باید به سوالا جواب بده و در انتها بر اساس تعداد جوابهای درست نمرش رو محاسبه کنید

3- از هوش مصنوعی کمک بگیرید

هوش مصنوعی مثل یک دستیار میتونه در کنار شما باشه و در انتخاب موضوع بهتون کمک کنه. به صورت ویژه میتونید از chatgpt یا copilet کمک بگیرید.

 

در مثالهای بالا اگر با خلاقیت شما همراه بشه میتونه خروجی های قشنگی داشته باشه.دقت کنید که کلی ایده متفاوت میتونید داشته باشید و کارهای خیلی قشنگی میتونید انجام بدید. من در ادامه چند تا ایده دیگه بهتون میدم. قرار نیست دقیقا همین ایده ها رو پیاده کنید بعضی وقتا با دیدن چند تا ایده میتونید ایده خودتون رو بسازید

ایده پروژه در حوزه ساخت بازی

1- طراحی بازی در موضوعات مرتبط با مفاهیم کتب درسی همراه با آزمون
2- طراحی بازی شبیه به بازیهایی که در موبایل و یا کامپیوتر خود دارید.
3- طراحی بازیهای آموزنده و هدف داری فکری
4- طراحی بازیهایی که سوالات چالشی مطابق با فرهنگ جامعه و … داشته باشه

ایده پروژه در حوزه ساخت اپلیکیشن موبایل

1-  بازی و سرگرمی (راهبردی، اکشن، ماجراجویانه، معمایی، بازی کلمات، پازل و …)
2-  برنامه کاربردی(در حوزههای سبک زندگی، سلامت، کشاورزی، تغذیه، کتاب خوانی، آموزش و … )
3-  ساخت نرم افزاری شبیه به شبکه های احتماعی
4- ساخت نرم افزار آموزشی (زبان انگلیسی، ریاضی، برنامه نویسی، …)
5- ساخت نرم افزارهایی مرتبط به شهر یا استان خود (که در آن غذاهای محلی، بازیهای محلی، آثار تاریخی و … معرفی شود

ایده پروژه در حوزه نرم افزار های ویندوز

1- ساخت بازی
2- نرم افزار آزمون در یک درس خاص
3- نرم افزار مدیریت کارگروهی، مدیریت زمان و برنامه ریزی تحصیلی
4- نرم افزار همیار روزانه فردی (شامل هدف گذاری زمانبندی شده، دریافت گزارش از قد، وزن ، وضعیت سلامتی، …)
5- نرم افزارهای آموزشی تعاملی محتواهای علمی و کتب درسی)

ایده پروژه در حوزه طراحی سایت

1- ساخت سایت آموزشی، آزمون آنلاین
2- بازیهای آنلاین
3- اسکریپتهای مدیریت تراکنش ارز دیجیتال یا هر نوع محصول نو آورانه بر بستر بلاک چین
4- سایت گردشگری
5- سایت آموزش زبان انگلیسی
6- سایت آموزش برنامه نویسی

صداها و تصاویر مناسب از کجا بیاوریم؟

برای اینکه شما یک نرم افزار و یا بازی با کیفیت و جذاب درست کنید به تصاویر و بازیهای مرتبط نیاز دارید. مثلا فکر کنید شما میخواهید یک بازی رقابتی درست کنید که کاراکتر بازی باید چند مرحله بازی رو رد کنه تا برنده بشه. اگر بعد از رد شدن هر مرحله یه صدایی پخش بشه که نشون بده این مرحله رو رد کردید بازیتون قشنگ تر میشه. یا اگه بازیتون جوریه که یه جایی به کاربر میخواهید سکه بدید اگه صدای متناسب با سکه پخش بشه بازیتون قشنگ تر میشه. حالا همین توضیحات رو در مورد تصاویر هم میشه در نظر گرفت. اگه شما در بازیتون از عکسهای خوب و متناسب استفاده کنید بازیتون خیلی قشنگ تر میشه.
من یک جعبه ابزار برای شما آماده کردم که میتونید این جعبه ابزار رو تهیه کنید و به بیش از 5000 عکس، صدا، ایده بازی و فایل بازی دسترسی داشته باشید. وارد این لینک بشید و از قسمت جلسات دوره پیش نمایش فایلها رو ببینید تا متوجه بشید که چه گنجینه با ارزشی براتون آماده کردم:

جعبه ابزار اسکرچ (مناسب برای اسکرچ، اپ اینونتور، و سایر زبان های برنامه نویسی)

(شما با کد تخفیف contest میتونید با 60 درصد تخفیف جعبه ابزار رو تهیه کنید)

آموزشهای رایگان برنامه نویسی

اگر هنوز برنامه نویسی رو رو شروع نکردید پیشنهاد میکنم مقاله “نقشه راه برنامه نویسی دانش آموزان” رو بخونید. اونجا بهتون گفتم که از کجا شروع کنید

اگر تصمیم گرفتید برنامه نویسی رو با اسکرچ شروع کنید بهتون پیشنهاد میکنم از اینجا شروع کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟

اگر برای انتخاب موضوع و پیاده سازی پروژه هایتان به راهنمایی نیاز دارید میتوانید به من در ایتا، واتس اپ و یا تلگرام پیام دهید تا راهنماییتان کنم : 09396842317

سوال

ممنون که تا اینجا همراه من بودید. اگر از محتوای آموزش سوالی دارید در قسمت نظرات سوالتتون رو بپرسید. حتما سوالات شما رو میخونم و بهشون جواب میدم. اگر هم فکر میکنید این مقاله برای دوستانتون مفیده، باهاشون به اشتراک بذارید.