به نام خدای رنگین کمان
سلام، به دوره رایگان آموزش اسکرچ خوش اومدید. قراره تو این دوره با هم برنامه نویسی یاد بگیریم.
اگر هیچی از برنامه نویسی بلد نیستید هم نگران نباشید. من هر چیزی که برای شروع برنامه نویسی نیاز دارید رو بهتون یاد میدم. اما بد نیست قبل از شروع آموزشها در مورد چند تا نکته مهم با شما صحبت کنم. نکاتی که به شما کمک میکنه که از این دوره استفاده بهتری ببرید.

 

چرا این دوره رو آماده کردم؟

همه ما روزهای تلخی رو پشت سر گذاشتیم. روزهایی که فکر می‌کردیم از این بدتر نمی‌شه اما شد! اتفاقات تلخ زیادی این مدت افتاد که دوست ندارم اینجا در موردش صحبت کنم.

من به عنوان معلم با دانش آموزان زیادی سر و کار داشتم و شوق بچه ها رو وقتی که اولین بازی خودشون رو میسازن و بازی شون کار میکنه دیدم. این شوق و علاقه همیشه به من انرژی دو چندانی میده که آموزشها و بازیهای قشنگتری براشون آماده کنم

بنابر این تصمیم گرفتم به یاد کیان که شوق یادگیری داشت آموزش رایگان برنامه نویسی برای دانش آموزان تهیه کنم. این آموزشها رو با این دید آماده کردم که شما (ویا فرزندانتون) از یادگیری برنامه نویسی لذت ببرید و بتونید بازی و انیمیشن خودتون رو درست کنید.

برنامه نویسی به دانش آموزان قدرت حل مساله میده و از اونها آدمهایی خلاق تر و با اعتماد به نفس بیشتر  میسازه. اگر برنامه نویسی همراه بشه با ساخت بازی لذت یادگیری دو چندان هم میشه. در این دوره رایگان چند تا بازی قشنگ با هم درست میکنیم و شما  ساده تر از اون چیزی که فکرش رو کنید برنامه نویسی یاد میگیرید و از برنامه نویسی  لذت میبرید.

 

لپتاپ - برنامه نویسی

برای آماده کردن این آموزشها وقت و زمان زیادی گذاشتم، با این هدف که بتونم کمک کنم که شما هر چه سریعتر و راحت تر اولین بازی خودتون رو درست کنید. خواهشی که ازتون دارم اینه که این آموزشها رو به دوستاتون هم معرفی کنید تا شما هم در کنار من به دانش آموزای بیشتری کمک کنید که برنامه نویس بشن. حس خوب ساختن اولین بازی رو به دوستاتون هدیه بدید 🙂

چیکار کنیم که آموزشها رو بهتر یاد بگیریم؟

آموزشهایی که براتون آماده کردم به صورت ترکیبی از متن، عکس و ویدیوست. سعی کردم در قالب آموزشهای ویدیویی، مفاهیم رو بهتون بگم اما بعضی جاها لازمه که در قالب متن و عکس هم نکات بییشتری  بهتون بگم. پس حتما توضیحات متنی رو هم بخونید و اگه دیدید توضیحات تکراریه و در ویدیو بهتون آموزش دادم هم ایرادی نداره، اینجوری براتون مرور میشه و بهتر یاد میگیرید.

تمرین و پروژه فراموش نشه

اگه دوست دارید برنامه نویسی یاد بگیرید باید بدونید برنامه نویس شدن به تمرین کردن نیاز داره. هر چیزی که بهتون آموزش میدم رو حتما انجامش بدید. علاوه بر اون بعضی از جلسات تمرینهایی براتون مشخص کردم که باید تمرینها رو حل کنید. اگر در حل تمرین ها مشکل داشتید در قسمت نظرات سوالتون رو بپرسید، یا من جواب میدم یا بقیه بچه ها که سوال شما رو میبینن و جوابش رو بلدن کمکت میکنند.
پس اگه دوست داری بقیه جواب سوال شما رو بدن شما هم اگه جواب سوال بچه ها رو بلدی حتما بده 🙂
 
در ضمن در بعضی از آموزشهای یه چیزی داریم به اسم بانک ایده. بانک ایده جاییه که من به شما چند تا ایده برای درست کردن بازی بهتون میدم و ذهن شما رو خلاق تر میکنه. شما با خوندن این ایده ها ممکنه نتونید ایده رو پیاده کنید اما ممکنه یه سری ایده جدید به ذهنتون برسه که بتونید انجامش بدید. پس بانک ایده رو جدی بگیرید.
 
 

فرزند من دبستانه، این دوره به دردش میخوره؟

وقتی که این آموزشهای این دوره رو شروع کردم مخاطب آموزشهام رو بچه های متوسطه (دوره اول و دوم) قرار دادم. اما هر چقدر اومدم جلوتر دیدم آموزشها به قدری ساده و روان بیان شده که دبستانیها هم تحت شرایطی میتونند از این آموزشها استفاده کنند:

بچه ها در این سن (دبستان) با توجه به کلاسهایی که در مدرسه و یا کلاسهای فوق العاده ای که شرکت میکنند توانمندیهایی پیدا میکنند. اگر فرزند شما بلده با کامپیوتر کار کنه، میدونه کلیک راست چیه، چطور یه فیلم یا عکس رو در کامپیوتر باز کنه و کارهای ساده و ابتدایی با کامپیوتر بلده به این معنیه که میتونه از این دوره استفاده کنه. اما حتما به همراهی و کمک شما نیاز داره. چون ممکنه من در آموزشم مثلا بگم که این عکس رو روی دسکتاپ ذخیره کنید و اگه فرزند شما ندونه دسکتاپ چیه شما بهش کمک میکنید و بهش نشون میدید.

یعنی میخوام بگم که در دوره، چیزهایی که مربوط به برنامه نویسی است رو بهشون میگم اما ممکنه یه سری مشکلات ساده و پیش و پا افتاده باشه که ربطی به برنامه نویسی نداره و شما میتونید کمکشون کنید.

در ضمن میتونید بهشون یاد بدید که اگر قسمتی از آموزش رو متوجه نشدن در قسمت نظرات سوالشون رو بپرسن. من با دیدن سوالشون ممکنه تصمیم بگیرم یه ویدیوی جدید ضبط کنم و به آموزش اضافه کنم که اینجوری هم فرزند شما اون قسمت رو بهتر یاد میگیره و هم باعث میشه که محتوای آموزشِ من کامل تر بشه و بچه های دیگه هم بهتر یاد بگیرن. پس حتما سوال بپرسید و مطمئن باشید سوالاتتون رو میخونم و جواب میدم.

 

برنامه نویس

اینکه شما تا اینجای نوشته رو خوندید به این معنیه که مصمم هستید برنامه نویسی رو یاد بگیرید. پس بهتون تبریک میگم بابت اینکه در این سن اهمیت یادگیری برنامه نویسی رو متوجه شدید و مطمئن باشید برنامه نویسی خیلی میتونه به شما در زندگی، مدرسه و آینده شغلیتون کمک کنه. امیدوارم هر چه زودتر اولین بازی و یا انیمیشن قشنگ خودتون رو درست کنید و هر یه چیزی ساختید که ازش لذت بردید حتما عکسش رو برای من بفرستید. من از دیدن پیشرفت شما لذت میبرم 🙂

جلسه اول آموزش اسکرچ

در جلسه اول به شما یاد میدم چطور نرم افزار اسکرچ رو دانلود کنید و نصبش کنید.

مشاهده همه آموزشهای اسکرچ

در این نوشته میتونید همه آموزشهای اسکرچی که در سایت گذاشتم رو ببینید:

سوال

ممنون که تا اینجا همراه من بودید. اگر از محتوای آموزش سوالی دارید در قسمت نظرات سوالتتون رو بپرسید. حتما سوالات شما رو میخونم و بهشون جواب میدم. اگر هم فکر میکنید این مقاله برای دوستانتون مفیده، باهاشون به اشتراک بذارید.